Parkeren in Gouda
Het huidige parkeerbeleid in Gouda heeft grote negatieve gevolgen voor woonwijken en blijkt bovendien moeilijk uitvoerbaar. Bewoners ervaren niet minder parkeerdruk, voorzieningen komen onder druk te staan, onduidelijke regels, wisselende uitzonderingen en stijgende kosten. Tegelijkertijd vraagt de uitvoering en handhaving steeds meer capaciteit van de gemeente, terwijl het draagvlak onder inwoners zichtbaar afneemt. Door de gefaseerde invoering van betaald parkeren ontstaat daarnaast een duidelijk waterbedeffect: parkeerproblemen worden niet opgelost, maar verschuiven van de ene wijk naar de andere.
Gouda Vitaal is daarom geen voorstander van betaald parkeren in woonwijken. Het lost het probleem niet op, maar verplaatst het. Woonwijken worden geconfronteerd met nieuwe regels en kosten, terwijl de parkeerdruk blijft bestaan. Betaald parkeren is daarmee geen structurele oplossing voor leefbaarheidsproblemen.
Ook zogenoemde flankerende maatregelen, zoals de mantelzorgvergunning en de maatschappelijke bedrijfsvoeringsvergunning, bieden geen echte uitkomst. Deze regelingen zijn complex, beperkt beschikbaar en lastig uitvoerbaar. Ze vragen veel administratieve handelingen, zijn vaak onvoldoende afgestemd op de dagelijkse praktijk van mantelzorgers, zorgverleners en vrijwilligers, en leiden tot onzekerheid en willekeur. In de praktijk helpen ze slechts een kleine groep, terwijl het onderliggende probleem blijft bestaan.
Gouda Vitaal vindt dat betaald parkeren alleen kan worden ingevoerd op basis van raadpleging van alle wijken in Gouda. Is er geen stadsbreed draagvlak, dan moet betaald parkeren in woonwijken worden teruggedraaid en beperkt blijven tot de binnenstad. Daarnaast staan wij voor parkeervergunningen voor nieuwe bewoners in de binnenstad, toepassing van een realistische parkeernorm (minimaal 0,7 parkeerplaats per woning bij nieuwbouw) en gratis parkeren voor gehandicapten.
Parkeerbeleid mag geen melkkoe zijn, maar moet bijdragen aan leefbare wijken, bereikbaarheid en een vitale stad.
